Jenis-Jenis Bengkung Yang Sesuai Untuk Bersalin pembedahan ( Cesarean)

Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto : Google & Simpanan Peribadi
Entry: 4

JENIS-JENIS BENGKUNG UNTUK BERSALIN PEMBEDAHAN (CESAREAN)

Ini antara bengkung yang sesuai untuk ibu yang bersalin pembedahan dan pastinya sangat sesuai untuk normal. Masa saya mengandung dulu, saya memang cari bengkung yang boleh guna masa untuk bersalin normal dan secara pembedahan. Iye lah kan, masa bersalin tu kita tak boleh jangka apa yang berlaku, mungkin normal atau mungkin juga cesarean. So, sentiasa bersedia adalah lebih baik. Sahring saya ni berdasarkan apa yang saya google dan tanya kawan-kawan. Semoga perkongsian ini membantu



Bengkung Moden Cesarean

Ada 4 jenis bengkung yang saya usha-usha. Saya guna bengkung moden cesarean masa dalam pantang. Memang best, tak berpeluh, tak bergerak, senang nak bf anak dan dapat kurangkan sakit saya, yang paling penting cover sampai punggung.. kembali asal punggung saya.  Saya cakap ni atas sebab saya memang guna bukan atas sebab nak promote produk. Bukan saya sorang je guna tau. Buktinya kat bawah

kalau nak tahu lagi, kawan-kawan boleh rujuk dua link kat bawah. 







Bengkung Moden Strap On

Yang bengkung strap on pulak saya google je dan jumpa. Saya baca feedback pun macam ok je dan sesuai untuk pembedahan. Harga saya tak pasti tapi rasanya lagi murah dari yang saya guna. Cuma apa yang saya tak berkenan sebab dia tak cover sampai punggung dan if nak cover sampai punggung kena pakai yg lagi. Jadi dia akan jd byk pulak nak pakai. Sebab tu saya rasa macam leceh lebih-lebih lagi bagi saya yang pantang sendiri ni.

Bengkung Tradisonal

Bengkung Tradisonal?? boleh ke pakai untuk pembedahan?? jawapannya boleh. Yang ni saya tak try pun cuma saya ada tanya kawan yang bersalin secara pembedahan jenis bengkung yang dia guna dan dia bagitau dia guna bengkung tradisional. Kawan saya ni dah dua kali bersalin secara cesarean.  Dia gunakan bengkung tradisional sebulan selepas bersalin. Pada peringkat awal, jangan ikat terlampau ketat pada bahagian bawah. Bila da rasa ok baru ikat ketat. Menurut beliau, perut mudah menjadi kempis. 


Yang ni adalah hasil dari bacaan say di group-group ibu. Saya memang suka & teruja join group macam ni untuk tambahkan ilmu pengetahuan. Bagi yang nak tahu lagi petua yang lain boleh tengok kat SINI

RUBY BEAUTY

Sebenarnya saya tak tahu macam mana rupanya ruby beauty ni. Gambar kat atas hanyalah hiasan. Ada antara kawan saya yang czer dan gunakan ruby beauty untuk berpantang.  Menurut dia, ruby ni bukan bengkung tetapi korset. Harganya  lebih kurang 3.5 K. Dia mula pkai korset ni selepas 3 minggu czer. Korset ni menurut dia bagus dapat membantu melancarkan darah malahan untuk orang yang dahputus haid pun bagus kerana dia mampu mengembalikan haid tersebut.


Apa pun, Semoga Perkongsian ini membantu ibu-ibu sekalian untuk membuat pilihan.

PERHATIAN : Artikel ini adalah hasil daripada perkongsian ibu-ibu yang berpengalaman dan bukan hasil dari nasihat professional.

_________________________________________________________________________________

Assalamualaikum...
Ada tak kenal kawan-kawan atau sedara mara atau anda sendiri yang pernah mengalami masalah sukar untuk kembali ramping selepas bersalin secara pembedahan ?
Saya ada produk yang boleh membantu ceaseran moms mengembalikan saat indah ini tanpa sebarang kesan yang buruk ke atas ibu atau anak.
more info??
Wassup (0148371485~Puan Sara)
atau
Boleh Juga rujuk Link INI


No comments:

Post a Comment