BERPANTANG SENDIRI~ RANCANG JADUAL PANTANG SELEPAS BERSALIN PEMBEDAHAN ( CESAREAN)


Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto : Google & Simpanan Peribadi
Entyr: 6


Sekiranya ingin berpantang sendiri, kita perlulah merancang jadual harian dengan sebaik mungkin. Disini saya kongsikan perkara harian yang dilakukan ketika dalam pantang. Saya berpantang sendiri kerana kedua ibubapa saya masih bekerja. Saya bersendirian dengan anak sehinggalah adik saya pulang dari sekolah. Inilah jadual harian saya bersama anak.

Setiap pagi, ibu akan menyediakan mandian untuk saya. Jadi seawal jam 7 pagi, saya sudah selesai mandi. Untuk menyenangkan kerja ibu saya, saya telah mendapatkan herba mandia aura secara online. Herba mandian ni sangat berbaloi kerana boleh direbus berkali-kali sehingga hilang warnanya. Saat ini adalah saat yang paling saya gemari sepanjang berpantang. Terasa badan sangat segar pada masa ini.

Pek Herba Mandian Yang saya gunakan. Saya beli Online. 
Boleh wassup 0148371485(Puan Sara)



Selepas mandi saya akan pakai ubat untuk luka yang dibekalkan oleh hospital dan memakai bengkung. Pemakaian bengkung ni tanpa bantuan ibu saya. Senang sangat untuk pakai dia. Saya menggunakan bengkung moden. Kemudian saya akan panaskan tungku elektrik untuk bertungku. Masa yang saya gunakan tungku bergantung pada diri saya. Saya tidak hadkan masa.

Tungku Elektrik, Saya beli di Farmasi


Selepas bertungku saya akan minum milo dicicah dengan biskut sahaja. Saya makan biskut Jacobs. Seeloknya ibu-ibu amalkan minum horlick berbanding milo. Air saya bancuh sendiri sebab masa ni ibu dan ayah saya sudah ke tempat kerja.

Biasanya selepas selesai semua aktiviti saya, sekiranya bayi saya masih belum terjaga, saya akan sambung tidur. Ini perkara paling penting sebab kekurangan tenaga boleh menyebabkan saya tidak dapat menguruskan diri dengan baik.

Dalam anggaran pukul 10, bayi saya bangun, saya akan mandikan dia, tuam perut dia dan susukan dia. Kalau dia tidur, saya akan tidur. saya ulang-alik proses, bagun, susukan dan tidur sahaja.

Dalam pukul 1, saya akan kedapur untuk bakar ikan. Setiap pagi, ibu akan keluarkan ikan untuk dibakar dari peti dan sediakan sayur air dan masak nasi untuk saya. Saya hanya perlu letakkan ikan dalam oven, set masa dan tekan on sahaja. Setiap hari hidup saya akan berulang benda yang sama sehingga 44 hari.

Lepas dah selesai semua aktiviti ini, saya akan ulang aktiviti saya bersama anak lagi sambil tunggu ibu, ayah dan adik saya pulang.

Pada saya, berpantang sendiri ini sedikit sukar sebab kita kena pandai urus masa dan tiada bantuan dari orang lain. Yang ada hanyalah kita dan bayi. Saya berpantang di kampung walaupun ibu dan ayah saya bekerja tetapi saya tetap rasa seronok. Rasa dilayan bagaikan puteri. Semoga perkongsian ini membantu.

PERHATIAN : Artikel ini adalah hasil daripada perkongsian ibu-ibu yang berpengalaman dan bukan hasil dari nasihat professional.

_________________________________________________________________________________

Assalamualaikum...
Ada tak kenal kawan-kawan atau sedara mara atau anda sendiri yang pernah mengalami masalah sukar untuk kembali ramping selepas bersalin secara pembedahan ?
Saya ada produk yang boleh membantu ceaseran moms mengembalikan saat indah ini tanpa sebarang kesan yang buruk ke atas ibu atau anak.
more info??
Wassup (0148371485~Puan Sara)
atau
Boleh Juga rujuk Link INI

No comments:

Post a Comment