Aps terbaik untuk anak-anak.Ibu tenang bapa bahagia.


Aku ni kalau korang nak tahu aku memang sejenis yang obses dengan  ilmu parenting yea.

Macam-macam buku yang aku beli tak kisah dari dalam atau luar negara. Antaranya buku ibu rose, ebook doktor Taufik dan macam-macam lagilah , lupa dah sebab  banyak sangat.

Teknik pun macam-macam Okey aku guna bisik-bisik lah, teknik lemah lembut lah, teknik tak boleh cakap bahasa negatif lah tapi semuanya aku tak boleh nak konsisten sebab aku rasa perangai anak aku ni sangatlah mencabar kewibawaan aku dan bapak dia.

Sampailah Akhirnya aku guna apps ni. Apps ni aku ada letak kat story aku. Apps Ni berbayar ya. Tapi memang sangat membantu Dan senang nak konsisten. Anak-anak pun seronok dan senang nak ikut.

Apps ni ala-ala boardgames yang kita gunakan untuk mengawal behaviour anak-anak tanpa Mak ayah  perlu marah atau membebel. Anak akan buat Dengan rela hati. Menarik kan?

Memandangkan anak aku ni suka sepahkan rumah sampai sakit kaki aku terpijak mainan, suka bergaduh rebut barang walaupun dua-dua ada benda yang sama, suka menangis nampak anak tekak dan aku paling tak suka  depa tiap-tiap hari minta nak main telefon. 

Aku ni memang haramkan telefon dekat anak-anak aku. Tapi tulah aku fikir sampai bila aku nak haramkan sedangkan telefon ni zaman mereka . Jadi aku ambik keputusan aku tak nak haramkan Tapi aku nak had kan. Aku nak ajar anak aku macam mana cara hadapi benda cenggitu bukannya lari dari benda tu. Gitu kekdahnya.

Benda pertama yang aku buat adalah tunjuk kat  kakak dan alom cara nak guna apps ni. Aku tunjuk telefon kat depa. Aku cakap kat depa kalau  kakak atau Alom ikut cakap mama dan abah, akan dapat smile. Dapat banyak-banyak smile. Nanti boleh main telefon 30 minit hari tu. 

Kalau awak tak dengar cakap mama dengan abah , akan dapat angry face. Kena turun bawah lama-lama masuk penjara.( Kat sini kena zikir banyak- banyak)

Kalau dapat star banyak pula akan dapat hadiah yang depa nak. Kakak nak baju Princess Elsa. Alom nak games

Aku bagi depa tengok shopee dan pilih-pilih apa yang depa nak. depa Sangat teruja.

Jadi, Bila aku cakap okey semua kemas mainan Nanti mama bagi 3 Star. Cepat-cepat depa kemas.

Bila depa berebut barang aku akan cakap. Along bagi kat kakak boleh? Along kan baik Budak baik, budak baik dapat 4 smile. Terus Settle masalah, tak sempat Mak nak mengaum.

Jadi Alhamdulillah, berkesan weh benda alah ni. Macam hari ini dia orang dah dapat semua stage. Jadi bolehlah main telefon 30 minit.  Make sure lock masa. Bila alarm bunyi  depa akan bagi tahu. Jadi Settle masalah telefon dan Depa pun  behave.

Serius memang boleh konsisten guna apss ni. Aku dah guna dari bulan satu lagi sekarang ni dah nak masuk bulan 4 bayangkan betapa hebatnya apps ni.

Dah 3 bulan guna ni tetiba aku terfikir boleh tak nak guna kat bapak dia? 😂

P/S: This picture is real story but their mama still cool & calm. 😎Tq, Good Rizqi. ( Video  kepatuhan bebudak ni & video apss ada kat story. Terjahlah)

-bengkung czer-

No comments:

Post a Comment