MASA TERBAIK BERBENGKUNG SELEPAS PEMBEDAHAN

Cara kempiskan perut buat ibu bersalin secara pembedahan.

.

Ini adalah amalan dari pengasas Pantang Melayu sendiri selepas melahirkan ketiga2 anak beliau melalui kaedah pembedahan.
Bagi ibu2 yang ingin melakukan rawatan ini sila pastikan anda tidak mempunyai komplikasi pada luka pembedahan. Dan jika anda jenis yang lasak di dalam pantang, kami tidak syorkan anda menggunakan kaedah2 ini kerana dikhuatiri luka jahitan anda mudah terbuka kembali.

.

Bilakah masa sesuai untuk ibu bersalin ceaser berbengkung?

Seeloknya keesokan harinya selepas bersalin. Gunakan Strap On Binder di luar baju untuk menampung berat perut yang menggeleber jatuh. Jangan lupa sapu dahulu sekeliling perut (elakkan tempat luka pembedahan) dengan Minyak Herbanika.

.

Amalan 2 minggu pertama

Mulakan dari hari ke 7 atau ketika sudah selesa bergerak. Sapu Minyak Herbanika keseluruh badan (elakkan tempat pembedahan). Sapu Krim Barut Herbanika atau Herbanika Barut serbuk yang sudah dimasak kesekeliling perut, pinggang, punggung atau mana2 bahagian yang pecah.

Pakai bengkung tali dengan ikatan yang longgar tetapi kemas. Pastikan ibu mudah duduk dan menyusukan anak. Yang paling penting, ibu tidak boleh banyak bergerak.

.

Apa susulan selepas dua minggu berikutnya?
Boleh diperketatkan ikatan bengkung atau starp on binder tadi. (time ni la patut diperkemaskan supaya pinggang jadik pinggang kerengga...hehehe)

.

Kenapa berbarut itu penting?

• mempercepatkan proses pengecutan rahim (time mengandung kan rahim kita membengkak beribu2 kali ganda)
• membantu memecahkan angin toksik yang berlendir
• menyempurnakan pengeluaran darah nifas
• mengelakkan rasa sengal dan pedih dari berlaku pada luka pembedahan (once darah kotor kita dah keluar habis, automatik rasa sakit dan sengal boleh hilang...)
• mengelakkan rasa ngilu dan pedih pada pelvis ketika berjimak selepas berpantang

.

Apakah bahana kalau tak berbengkung dan berbarut?

• perut senang buncitperut
• confirm mengeleber menyebabkan sakit dan lenguh di bahagian pinggang dan pinggul
• menyebabkan sakit betis dan tumit
• sakit lutut yang menjejaskan pergerakan

*semua simptom di atas adalah disebabkan oleh ketegangan dan pembengkakan di bahagian urat peranakan, ari-ari dan celah peha

.

So, now you all tahu la kan kepentingan berbengkung dan berbarut...Nak2 kalau selepas pembedahan...Lagilah kena buat rawatan ini secara intensif dan konsisten..

Ok..untuk penggunaan Herbanika Barut NR, kami akan tunjukkan cara penyediaan barut. Ni untuk customer yang beli barut serbuk. Kalau yang beli paste Herbanika Barut tu, just sapu je dari tiub.

Cara penyediaan herbanika barut NR (serbuk)

1. Tuang herbanika barut serbuk utk kegunaan harian
2. Ambil segenggam asam jawa dan perah airnya
3. Campurkan dengan serbuk barut
4. Panaskan di atas api kecil sehingga likat.
5. Sapu pada lapisan kulit yang terjejas panas2 menggigit (tidak terlalu panas dan tidak terlalu suam) untuk mendapatkan khasiat yang optimum.

PERHATIAN!!!

Rawatan ini khas buat ibu2 yang reti duduk diam sahaja. Jika anda ibu yang jenis naik turun tangga, panjat siling, mop lantai ataupun berzumba masa dalam pantang, sila jangan pakai bengkung.
Tetapi....
Jangan merungut bila kulit perut merekah-rekah dan perut buncit dan menggeleber.

Pilihan ditangan anda!

~Share dari pages pantang melayu~

Sara.. 0189143678

No comments:

Post a Comment