Ciri-Ciri Bengkung Yang Sesuai Untuk Ibu Yang Bersalin Secara Pembedahan (Cesarean)

Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto : Google 
Entry : 3

Berbengkung bagi ibu yang bersalin pembedahan (cesarean) sangat asing. Lebih-lebih lagi dalam kalangan kaum melayu. Pelbagai cerita dari pelbagai versi disampaikan, Ada yang betul dan ada yang sekadar mitos sahaja. Namun begitu, amalan berpantang masih perlu dilalui oleh ibu yang bersalin samada secara normal atau pembedahan. Aamalan yang paling utama dan sering disebut-sebut ialah "BERBENGKUNG". Disebabkan saya lahir di dunia serba moden & saya percaya pasti ada bengkung yang sesuai untuk ibu yang bersalin pembedahan. Saya sangat percaya lebih-lebih lagi bila saya banyak kali dengar dari kawan-kawan yang bersalin secara pembedahan mengatakan doktor mereka menggalakkan memakai bengkung selepas bersalin secara pembedahan. Bawah ni saya letak advise dari Dr Hamid yang menyebabkan kepercayaan saya terhadap amalan berbengkung semakin tinggi.

"Amalan memakai bengkung selepas bersalin pembedahan
(cesarean) tidak dicegah"
Dr Hamid Arshad (Pakar Sakit Puan)

CIRI-CIRI BENGKUNG YANG SESUAI UNTUK CESAREAN MOMS

**TIADA BESI ~ Pastikan tiada sebarang besi pada bengkung anda kerana besi ini akan menyebabkan bahagian luka rasa sakit.

** FREE LATEX ~ material free latex dapat membantu mengelakkan gatal-gatal pada bahagian luka pembedahan.

** STRAP ON ~ Bengkung moden jenis strap on lebih sesuai berbanding bengkung tradisional bertali untuk ibu yang bersalin secara Czer.

**Bengkung Khas Untuk Pembedahan. Cari lah bengkung yang dikhaskan untuk cesarean. Banyak sangat di pasaran.

** MUDAH DIPAKAI~ Maksudnya yang bukan dililit seperti yang tradisional kerana ibu yang bersalin secara pembedahan ni pergerakannya sangat terhad.

**MUDAH DIBASUH ~ Antara ciri yang saya cari dalam memilih bengkung adalah yang boleh dibasuh dengan mesin terutamanya bagi ibu yang berpantang sendiri dan bersalin secara pembedahan.

**SELESA UNTUK DIPAKAI & MENYERAP PELUH ~ Saya percaya ada antara anda di luar sana pernah mencuba bengkung moden "strap on" yang terdapat di pasaran tapi anda berasa sangat tidak selesa kerana bahannya yang di perbuat dari getah atau bahan yang tidak menyerap peluh. Akibatnya ada yang mengalami gatal-gatal dan ruam di bahagian perut akibat dari penggunaan bengkung tersebut.

_________________________________________________________________________________

Assalamualaikum...
Ada tak kenal kawan-kawan atau sedara mara atau anda sendiri yang pernah mengalami masalah sukar untuk kembali ramping selepas bersalin secara pembedahan ?
Saya ada produk yang boleh membantu ceaseran moms mengembalikan saat indah ini tanpa sebarang kesan yang buruk ke atas ibu atau anak.
more info??
Wassup (0148371485~Puan Sara)
atau
Boleh Juga rujuk Link INI

No comments:

Post a Comment