Air Sanggul Fatimah, Elok ke tidak sebenarnya?

Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto : Google 
Entry: 12


Seringkali kita dengar bahawa air selusuh seperti air sanggul Fatimah ini tidak sesuai untuk ibu-ibu yang bakal melahirkan anak. Benarkah kenyataan ini atau sekadar mitos sahaja? Hasil daripada perkongsian pengalaman daripada beberapa orang ibu yang berpengalaman menggunakan akar ini telah membantu saya mendapatkan maklumat ringakas mengenai amalan ini. 

Sanggul Fatimah atau turut juga dikenali sebagai akar Fatimah, rumput fatimah atau Rode Of Jericho merupakan salah satu bahan yang sangat popular dalam kalangan ibu mengandung.  Sanggul Fatimah ini  boleh digunakan berkali-kali dan boleh diwarisi dari keturunan ke keturunan seterusnya. Dari ibu, anak ke cucu, cicit boleh terus diwarisi. Mengikut kawan saya, beliau menggunakan akar fatimah yang diwarisi dari ibunya yang telah berusia 20 tahun. Lama kan? pastinya akar fatimah ini dijaga dengan baik oleh ibu beliau sehingga masih berkeadaan baik walaupun telah berusia 20 tahun.

Cara yang betul untuk mengamalkan air sanggul fatimah ini adalah diminum ketikaan bukaan  adalah 4cm atau ketika ditolak ke labour room dan telah bersedia untuk bersalin. Amalan meminum air sanggul fatimah ini akan membantu mempercepatkan bukaan. Air ini hanyalah perlu diminum sekali sahaja. Air Sanggul Fatimah ini mengandungi oksitosin/oxytocin iaitu zat yang digunakan oleh tubuh untuk meransang kontraksi rahim yang dipercayai membantu mempercepatkan bukaan rahim. 

Kesilapan yang berlaku dalam amalan ini seperti meminum air sanggul Fatimah terlalu awal sebelum berlaku bukaan akan menyebabkan timbul pelbagai perkara yang tidak di duga dan tidak di ingini. Meminum air sanggul fatimah terlalu awal akan menyebabkan berlaku kontraksi yang kuat dan berulang tetapi tiada bukaan jalan. Ini akan menyebabkan ibu-ibu mengalami sakit yang terlalu lama yang memberikan risiko kepada nyawa ibu dan anak seperti kematian bayi, pembedahan kecemasan, bayi lemas & koyakan berisiko.

Walaupun amalan meminum air sanggul Fatimah ini mempunyai risikonya tetapi amalan ini telah terbukti membantu memudahkan kelahiran ramai ibu-ibu diluar sana. Apa yang penting adalah perlu mengikut cara amalan yang betul. Mana ada benda yang tiada risikokan? Jadi, Tepuk dada, Tanya hati.

Semoga Perkongsian ini dapat membantu para ibu membuat pilihan yang bijak:)

_______________________________________
Assalamualaikum...
Ada tak kenal kawan-kawan atau sedara mara atau anda sendiri yang pernah mengalami masalah sukar untuk kembali ramping selepas bersalin secara pembedahan ?
Saya ada produk yang boleh membantu ceaseran moms yang mengembalikan saat indah ini tanpa sebarang kesan yang buruk ke atas ibu atau anak.
more info??
Wassup (0148371485~Puan Sara)





No comments:

Post a Comment