Cara Berbengkung Yang Betul Selepas Bersalin Pembedahan ( Cesarean)

Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto : Google & Simpanan Peribadi
Entry : 5

Assalamualaikum..

Tiba-tiba harini saya terlintas untuk berkongsi cara pemakaian bengkung yang betul & kelebihan jika diamalkan dengan betul. Ini cara yang saya amalkan. Saya belajar ni daripada Mentor saya kak Fazi. Saya Kongsikan disini sebagai perkongsian saya dengan
kawan-kawan yang lain.



STEP 1

Saya gunakan  Bengkung Moden Yang Khas untuk czer & normal. So, bahagian punggung (bawah) dia lebih lebar dari bahagian atas dia. Pemakaian tu bergantung pada penggunaan bengkung masing-masing. Macam saya lebih mudah macam kat atas.



STEP 2
Bengkung perlu lapik dengan tisu atau kain atau apa-apa yang selesa. Tak kisah la nak lapik dengan apa yang penting lapik. Sebab apa perlu lapik? Lapik ni atas sebab kebersihan terutamanya kalau yang czer kerana kita akan pakai bengkung tu setiap hari 24 jam.  So, bila lapik kebersihan akan terjamin dan luka pun kekal elok.





STEP 3
Selepas itu, baringkan badan anda di atas Bengkung Moden yang telah disusun tisu seperti gambar di atas. Kemudian sapukan ubat pengempis perut / campuran kapur & limau nipis di sekeliling perut, pinggang dan belakang. Selepas gel disapu, lapik juga bahagian atas perut dengan tisu atas isu kebersihan dan untuk menjaga bengkung supaya tidak kotor. Macam bengkung saya ni warna putih kan. Bila kena gel kunyit yang bidan sediakan terus jadi kuning dan sampai sekarang walaupun basuh berkali-kali kesan dia tetap ada.




STEP 4

Naikkan lutut anda seperti didalam gambar. Tujuannya adalah untuk mengangkat peranakan.Selepas itu, tarik Bengkung Moden dan kemaskan kebadan anda seperti gambar diatas



STEP 5

Setelah selesai, bolehlah anda bangun dan berdiri.


Kebaikan yang saya dapat hasil dari pemakaian bengkung moden dengan cara yang betul berdasarkan pengalaman saya dan apa yang saya rasa :

  • Sebagai sokongan kepada perut saya lepas bersalin. Saya boleh berdiri dengan lurus dan mudah bergerak dan juga membantu dari berasa sakit setiap kali nak bangun atau berjalan


  • Selain itu, bengkung juga membantu sebagai  bantuan kepada tulang belakang belakang saya.Selepas bersalin memang rasa sakit sangat pada tulang belakang dan seluruh badan. Ia juga berkesan untuk menghilangkan sakit belakang yang dialami oleh saya sewaktu mengandung dan proses kelahiran.


  • Bengkung juga sangat membantu saya  terutama sewaktu menyusukan bayi di posisi duduk. Bengkung ini bertindak sebagai pelapik dan pelindung tempat pembedahan. Ciri rekaannya juga membantu menggalakkan pengaliran darah, mengecutkan peranakan, mengempiskan perut dan mempercepatkan proses penyembuhan luka. Memang senang sangat nak menyusukan bayi walaupun masa tu masih dalam keadaan yang sakit.


  • Yang paling penting memang sangat membantu  mengempiskan perut. Saya pasti ramai diantara pembaca yang mengalami masalah perut buncit lepas bersalin walaupun berjaya menurunkan berat badan tapi buncit di perut tidak hilang. Percaya tak disebabkan amalan berbengkung ni perut saya kembali pada asal. Ramai yang kata Breastfeeding membantu untuk kurus. Yang ni pun saya percaya tetapi sekiranya breastfeeding je tapi tak berbengkung, badan kurus tapi perut tetap buncit. 


Saya memang sangat berpuashati dengan amalan berbengkung ini. Insyaallah, kalau diberikan kesempatan dan ada rezeki lagi untuk anak kedua, semoga saya diberi kekuatan dan kelapangan lagi untuk berbengkung.
_______________________________________

Assalamualaikum...
Ada tak kenal kawan-kawan atau sedara mara atau anda sendiri yang pernah mengalami masalah sukar untuk kembali ramping selepas bersalin secara pembedahan ?
Saya ada produk yang boleh membantu ceaseran moms yang mengembalikan saat indah ini tanpa sebarang kesan yang buruk ke atas ibu atau anak.
more info??
Wassup (0148371485 ~Puan sara)