SAMBAL BELACAN SAY NO TO BELACAN


Aku suka makan sambal belacan tapi tak nak ada belacan. 

 Jadi ni cara aku:

Bahan-bahan:
Cili merah yang besar
Cili api merah atau hijau
6 hingga 10 biji limau kasturi (diperah dan ambil jusnya)
1 Biji bawang besar (dibakar)
6 biji bawang putih (dibakar)
1/2 hingga 1 keping gula kerek ( nise)
Garam
Cuka ( sekiranya Jus limau kasturi tak cukup)

Cara-cara aku blend saja :

1) bakar bawang besar dan bawang putih dalam AF anggara masa 180c, 8 minit. 

2) masukkan semua cili, limau kasturi, bawang yang dibakar, cuka dan gula kerek & garam ke dalam blender.

3) kalau tak boleh nak blender, tambah cuka sikit. Blend sampai lumat. 

4) Tadaa, dah siap

Aku bukan menunjuk aku pandai masak tau. Aku nak share dalam ni sebab senang aku nak rujuk nanti.

No comments:

Post a Comment