TIPS MENGEMPISKAN PERUT YANG SANGAT AWESOME

Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto :  Google 
Entry: 22


Blogwalking di beberapa blog jumpa sesuatu yang  menarik..

TIPS MENGEMPISKAN PERUT DARI  My lil' dreamz  dan tambahan sikit dari saya untuk ingatan pada masa akan datang. Mana tau dapat baby lagi:)

1. Berbengkung siang dan malam sampai habis pantang
 
 

..tapi saya start lewat sikit..lepas seminggu lebih bersalin baru saya start..sebenarnye kalau ikutkan hari ke 3 lepas kluar spital tu dah leh start bengkung.

-Saya hanya bukak bengkung tu time mandi dan buang air je..tidor pon dengan bengkung!

- Saya sapu krim pati halia sebelom guna bengkung tu..lepas tu lapik keliling pinggang dengan kain batik kemudian berbengkung

- Bengkung yang saya guna plak jenis strap-on...bukan yang kena ikat2 lilit2 tu yer. 

*** Serius saya masa dalam pantang pun ikut petua ni. Saya pakai Bengkung Moden 24 jam. Punya nak kurus.

2. Jaga makan dan diet
 
 
 
 
 
 






- Makan makanan orang berpantang...kurangkan makanan berminyak...yang goreng2..masak lemak elakkan..jangan bedal nasik lemak dalam pantang..hahaha

- for BF mother..jangan buat alasan untuk melantak sebab susu saya banyak jugak walaupon saya hanya makan dalam 1atau 2 senduk nasik je untuk lunch ngan dinner..breakfast dan minum petang plak dengan biskut kering dan milo..saya masih lagi boleh buat stock susu.

** Masa dalam pantang, pagi saya makan biskut & minum air milo, tengahari dan malam makan nasi, mak saya wat sayur air tiap2 hari dengan ikan bakar, air kosong minum banyak.

3. Berpantang minum ais/sejuk selama 100 hari lepas bersalin.

Yes i did it! saya tak minum lansung air sejuk..even air tembikai pon tak minum sampai skang..tebu lagi laa..panggil la saya oldskool tapi saya bangga dengan hasilnye..serius..like i said..ade sebab kenape orang2 tua suruh berpantang.

*** Sampai sekarang saya pantang. Memang berhasil tak payah diet bagai.
 

4. Breastfeed your baby!



Ia membantu mengecutkan rahim anda dengan cepat..so maksudnye membantu mengempiskan perut anda dengan cepatla jugak kan..plus it also does help me to lose weight!


So pada saya..untuk mendapatkan perut kempis selepas bersalin c-sect..yang paling penting adalah penjagaan diri kita semasa dalam pantang..saya nasihatkan janganla ngelat2 masa dalam pantang..berpantang la dengan elok..kalau setakat kluar rumah sekejap maybe ok..tapi bab pemakanan tu elok la di jaga sebab perut yang buncit adalah di sebabkan lebihan2 lemak di badan anda hasil dari pemakanan anda sendiri..ok maybe ade yang cakap yela anak baru sorang memang la perut tak tebal lagi..hahaha yela sebab anak baru sorang la saya jaga betul2.cuba kalau anak dah berderet2 pastu tak jaga plak..lagi worst!bagila pakai baju mahal mane pon..tapi kalau bab perut tu membonjol kan dah tak cantik rupenye.

ok to all new mother..selamat berpantang..semoga kite dapat kembali bentuk badan macam sebelom mengandung/anak dara dulu k!
 
*** SETUJU !!

5.Minum air sejam selepas makan.
 
Memang AIR sejam selepas makan dan jangan makan disulami air. Heheh memang berkesan beb.Tapi hasilnya nampak selepas sebulan.Bukan buat hari ni..esok terus nampak. 
 
** Petua ni macam tak buat je. Terlupa:P

 


Katanya “Saya pakai bengkung tu selesa lah, tak macam bengkung lain yang buat saya sesak nafas dan susah bergerak.

Tapi bengkung moden ni orang tak perasan pun bila kita pakai. Selesa dan badan lebih fleksible lah bila pakai.”
 
________________________________________________
 
** Perkongsian saya ini adalah hasil dari perkongsian pengalaman daripada para ibu di luar sana bukan daripada nasihat professional.
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment