BAYI KUNING - Petua/Tips Mengurangkan kuning bayi

Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto : Google 
Entry: 13

Terdapat 10 petua yang boleh diamalkan oleh para ibu untuk mengurangkan kuning bayi.



1)  DAUN KUCAI

Mandikan bayi dengan daun kucai. Petua ini daripada seorang rakan yang bekerja sebagai jururawat dan terbukti berkesan kepada admin dan kawan-kawan.

2) SERBUK MUTIARA

Petua yang paling hot dan famous dalam kalangan para ibu. Sejauhmana keberkesanannya tidaklah admin tahu kerana tidak pernah mengamalkannya.


3) SUSU IBU 

Khasiat susu badan yang tidak boleh disangkal lagi. Berikan susu kepada bayi anda setiap sejam atau mungkin lebih kerap lagi. Insyaallah, kuning bayi akan turun dengan izinnya.



4) ANGGUR HITAM 

Anggur hitam boleh diamalkan oleh ibu dan bayi. Selain daripada anggur hitam diperah dan diberikan kepada bayi. Ibu-ibu yang menyusu juga digalakkan makan anggur hitam sebayak mungkin dan menyusukan bayi setiap sejam.



5) DAUN GETAH

Cara penggunaan daun getah untuk menghilangkan kuning adalah daun getah diblender dan kemudiaannya bayi dimandikan dengan daun tersebut.

6) SENGKUANG CINA 

Petua ini daripada seorang kenalan cina. Beliau meyarankan supaya menggunakan air sengkuan cina kerana menurut beliau penyakit kuning ini sifatnya panas dan sengkuang cina pula sifatnya sejuk. Caranya adalah sagat sengkuang cina dan perah untuk ambil airnya sahaja. Titik dalam mulut anak dalam dua atau tiga titik sahaja.


7) BAWANG PUTIH

Petua ini adalah petua dari orang arab. Caranya, jahitkan 7 biji bawang putih yang telah dikopek kulitnya dan dibasuh.Jahit seperti gelang dan letakkan disisi bayi yang jaundis. Petua ini sangat disarankan kerana orang arab tidak menggalakkan penggunaan susu selain daripada susu ibu kerana dikhuatiri najisnya akan menjadi najis berat.

8) AIR TEH

Mandikan bayi dengan air teh yang boleh didapati daripada kedai ubat cina.



9) LAMPU KALIMANTANG

Tukar lampu dirumah kepada lampu kalimantang yang baru dan tidurkan bayi dalam keadaan hanya memakai pampers sahaja. Penggunaan lampu ini hanya perlu digunakan dalam seminggu sahaja. Sekiranya bayi masih jaundis, lampu kalimantang perlu ditukar baru. Kenapa perlu lampu baru? kerana lampu yang baru masih mempunyai sinar uv.

10)  HOMEOPATHY

Sekiranya ingin mendapatkan rawatan secara profesional bolehlah menggunakan rawatan homopati yang semakin mendapat tempat di dalam hati masyarakat kita pada hari ini.

Semoga Membantu:)


______________________________________
Assalamualaikum...
Ada tak kenal kawan-kawan atau sedara mara atau anda sendiri yang pernah mengalami masalah sukar untuk kembali ramping selepas bersalin secara pembedahan ?
Saya ada produk yang boleh membantu ceaseran moms mengembalikan saat indah ini tanpa sebarang kesan yang buruk ke atas ibu atau anak.
more info??
Wassup (0148371485~Puan Sara)
atau
Boleh Juga rujuk Link INI

1 comment: